قرآن را با زبان بازی و سرگرمی به کودکان بیاموزیم
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۵۲۷۷
خیلی از کارهایی که انجام میدهیم بر اساس عادتهایی است که به آن فکر نکردیم و تنها بر اساس یک سنت و یک رویه از پیش باقی مانده دنبال میشود و هیچ وقت بهطور دقیق به اهداف و چشم اندازهایمان نگاه نمیکنیم. آموزش قرآن به کودکان هم یکی از کارهایی است که احساس میکنم در مورد چیستی و چگونگی و اهدافش باید بیشتر تعمق کنیم و بازنگری کنیم باید ببینیم هدف از اینکه فرزندانمان قرآن بخوانند و بیاموزند چیست؟
در اینکه قرآن کتاب زندگی است و مأنوس بودن با قرآن برکات زیادی دارد و درسها و دستاوردهای بسیاری میتوان از قرآن گرفت شکی در آن نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در مورد اینکه کودکان را در چه سنی و با چه روش و رویکردی میتوان با قرآن آشنا کرد که به درد دنیا و آخرتشان بخورد و در زندگیشان مؤثر باشد و تأثیر مثبت داشته باشد و به تحکیم جایگاه قرآن در اندیشه آنها و زندگیشان بینجامد باید بیشتر فکر کنیم. در بسیاری از بحثهای مربوط به دین متأسفانه در لایهها و سطوح بیرونی گیر کردیم و از مغز مفاهیم دینی غافل شدیم. ظاهرگرایی و توجه به احکام ظاهری، مناسک و آداب و فراموش کردن جوهر و حقیقت دین در خیلی از امور زندگی ما مشاهده میشود. بحث حفظ قرآن هم یکی از نمونههای آن است.
بهعنوان یک انسان نه یک کارشناس امور دینی تا حدی که در این امور وظیفه داشتم تأمل کنم، احساس نمیکنم صرف حفظ کردن آیات نقش تربیتی آموزش قرآن را تامین کند.
اگر با تغییر رفتار و نگرش وبینش و منش و کنشهای ما همراه نباشد چسبیدن به ظواهر و فراموش کردن جوهر دین نمونهای از قشریگرایی در حوزه دین محسوب شود.
اگر در نظام سنتی فرهنگ ما کودکان خواندن را با قرآن آغاز میکردند، بهنظرم دلایل مختلفی داشته است. آن روز زبان عربی زبان علمی و رایج در تمام جهان بوده است.
حتی دانشمندان رشتههای علوم طبیعی دراروپا هم که مسیحی بودند برای مطالعه علوم علمی ناگزیر بودند که زبان عربی بیاموزند. متون فارسی برای آموزش به کودکان در اولویت دوم بوده است. چه بهتر که با خواندن قرآن شروع کنند. اما امروز صرف حفظ کردن تعدادی آیات بدون اینکه معنای آن درک شود بدون اینکه زیباییهای آن احساس شود و بدون اینکه حس رحمانی و لطف و جمال قرآن و پیام حق ادراک و ته نشین شود در وجود مخاطب پسندیده و مطلوب نیست. اگر در آموزش سختگیریهایی کنیم، مطمئناً کودکان را برای همه عمر از مراجعه به این کتاب الهی دور کردهایم و نسبت به این کتاب آسمانی دافعه ایجاد کردهایم. در مقوله مواجهه کودکان و قرآن و خواندنیهای کودکانه ما باید به مهمترین اصل در تعامل با کودکان یعنی سرگرمی و بازی تمرکز کنیم. مهمترین هدف این است که باید حس دوستی و خوشایند با قرآن را به بچهها منتقل کرد و پیامهای ارزندهای که جنبه کاربردی در زندگی دارد و با فطرت بچهها سازگاری دارد، پیش روی آنها بگذاریم.
اینکه با نگاه کمی تمرکز کنیم بر حفظ سورههای قرآن سنخیتی با اصول تربیتی بچهها نداشته باشد. بر پیامهای قرآنی و تعمق در قرآن بیش از روخوانی باید تأکید داشته باشیم. مثلاً کتابهای ساده و روان در مورد مفاهیم قرآنی نمود پیدا میکند.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله شدیدالحن جواد ظریف به آلسعود به زبان انگلیسی
محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دانشجویان معترض آمریکایی که توسط نیروهای امنیتی ایالات متحده سرکوب میشوند در دفاع از مردم فلسطین بر خادمان حرمهای شریف شرف دارند. دولتها بر اساس کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ موظف به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل کشی هستند و نه تشویق نسل کشی از طریق عادی سازی با مجرمان.